System do uzgadniania PBSSP
Flaga - Unia Europejska

Deklaracja dostępności aplikacji PBSSP

Centrum Informatyki Statystycznej zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej PBSSP.

Data publikacji strony internetowej: 2023.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2023.

Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Poniżej znajduje się kilka uwag ułatwiających korzystanie z systemu:

  • W formularzach zastosowano mechanizmy, które powodują pojawianie się kolejnych elementów formularza, w zależności od wcześniej wprowadzonych danych.
  • Z poziomu klawiatury, najlepiej nawigować przyciskiem TAB, w szczególności poruszając się po tabelach.
  • Ze względu na wykorzystanie gotowego rozwiązania do generowania tabel, wszystkie tabele składają się z dwóch tabel. Nagłówek to tabela numer jeden, a treść to tabela numer dwa. Tabele nie posiadają elementu CAPTION, dlatego tytuły tabel zostały dodane do aria-label. W wersji mobilnej, nie działa sortowanie po konkretnej kolumnie.
  • Nawigując po nagłówku tabeli przy użyciu SHIFT+TAB, czytnik nie odczytuje nazw kolumn. Większość kolumn ma możliwość filtrowania (oprócz kolumn „ID” i „Szczegóły”), więc po wejściu na ikonę filtrowania (przy użyciu SHIFT+TAB), czytnik odczytuje jakiej kolumny dotyczy filtrowanie. Poza tym, nawigując strzałką w górę, etykiety kolumn również są odczytywane. Nawigując przy użyciu TAB, wszystko jest odczytywane prawidłowo.
  • Po 25 minutach nieaktywności, system wyświetli komunikat z informacją, że za 5 minut sesja zostanie zakończona, a użytkownik zostanie wylogowany. W momencie wyświetlenia się komunikatu, fokus zostanie automatycznie przeniesiony na przycisk służący do przedłużenia sesji. Przycisk ten jest częścią komunikatu.
  • Elementy każdej tabeli (oprócz tabel w raportach) można wydrukować i pobrać. Użytkownik może zaznaczyć przy pomocy checkboxów, które wiersze go interesują i które chce wydrukować lub pobrać. Jeżeli użytkowni nie zaznaczy żadnego checkboxa i naciśnie przycisk „Wydrukuj” lub „Pobierz dane”, wtedy zostaną wydrukowane lub pobrane wszystkie elementy tabeli.
  • Na stronie „Raporty”, wszystkie dostępne raporty generowane są automatycznie, przy użyciu gotowego rozwiązania, czyli kontrolki ReportViewer, która prezentuje dane z SSRS (reporting services). Rozwiązanie dostarczone przez firmę Microsoft ma dość ograniczone możliwości konfiguracyjne. Elementy, które można było poprawić, zostały poprawione, natomiast nadal w niektórych miejscach pojawiają się angielskie etykiety typu. „Next page”, „Refresh”. Po wybraniu roku, projektu, wersji i po kliknięciu w przycisk „Wyświetl raport”, z poziomu klawiatury zaleca się nawigowanie strzałkami, aby bez problemu dotrzeć do wygenerowanej tabeli.
  • Po wysłaniu uwagi i stanowiska lub po poprawnym zapisaniu stanowiska, system wyświetla w oknie modalnym komunikat z potwierdzeniem. W tych przypadkach, fokus zostanie automatycznie przeniesiony na komunikat, który nie jest pierwszym elementem okna modalnego. Dzięki temu rozwiązaniu, mamy pewność, że użytkownik od razu otrzymał komunikat z czytnika ekranu.
  • Na stronie mogą występować pola tekstowe, które mają takie same etykiety, ale w takich przypadkach pola te są przypisane do konkretnych grup, przy użyciu FIELDSET. Użytkownik jasno wie, czego dotyczy takie pole.

Oświadczenie sporządzono dnia 2023-04-12. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością cyfrową dla osób niepełnosprawnych strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Michał Sibiga, adres poczty elektronicznej dostepnosc@stat.gov.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 22 608 36 41. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Budynek: Główny Urząd Statystyczny, Aleja Niepodległości 208, 00-925 Warszawa

Do budynku prowadzi jedno główne wejście od al. Niepodległości 208. Budynek składa się z siedmiu kondygnacji i czterech skrzydeł, które oznaczone są A, B, C, D na każdym piętrze.

Do holu głównego z zewnątrz nie ma schodów.

Recepcja znajduje się na wprost po lewej stronie od wejścia głównego. Dalsze przejście zabezpieczone jest bramkami.

Budynek GUS jest w znacznym zakresie dostosowany dla potrzeb osób z niepełnosprawnością. Schody w holu głównym (blok C) są wyposażone w ruchome platformy do transportu wózka, wewnątrz budynku zapewniona jest odpowiednia szerokość ciągów komunikacyjnych. Windy wyposażone są w informację głosową oraz oznakowanie dla osób niewidomych. Natomiast blok D gmachu GUS, gdzie jest usytuowana Centralna Biblioteka Statystyczna, jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, tj.: posiada odpowiednio szerokie drzwi wejściowe, klatkę schodową, platformę wejściową dla osób poruszających się na wózkach; czytelnia posiada antypoślizgową podłogę, a toalety są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku znajduje się 6 toalet przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Toalety dla osób niepełnosprawnych znajdują się na parterze holu głównego, po prawej stronie od wejścia oraz cztery na poszczególnych kondygnacjach (piętro I, III, V i VI) .

Przed budynkiem wyznaczono 7 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych.

W budynku GUS nie ma pętli indukcyjnych.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

Więcej informacji o dostępności cyfrowej można znaleźć na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.